Foto: z otevřených zdrojů
Doporučila rodičům, aby otázky na to, jak proběhl den ve škole, nahradili smysluplnějšími, které přimějí mluvit i mlčenlivé děti.
Aby rodiče vychovali úspěšné a psychicky silné děti, měli by se svých potomků přestat ptát, jak probíhal jejich den ve škole, a místo toho klást jiné otázky. Podle CNBC si rodiče často stěžují, že jim jejich děti o svém dni vůbec nic neřeknou. Psychoterapeutka Amy Morinová uvedla, že tato stížnost je mezi rodiči nejčastější. „Doufají, že nahlédnou do světa svého dítěte. Ale otázka „Jaký mělo vaše dítě den ve škole?“ obvykle vede k jednoslovné odpovědi,“ vysvětlila.
Vyzvala rodiče, aby kladli promyšlené otázky a povzbuzovali své děti ke smysluplným rozhovorům.
„Tím, že děti reflektují své zážitky, rozvíjejí dovednosti, jako je emoční uvědomění, řešení problémů a empatie, a také rozvíjejí růstové myšlení,“ zdůraznila terapeutka.
Zde je 7 otázek, které vedou k produktivním rozhovorům a pomáhají dětem stát se psychicky silnějšími:
1. „Co bylo na vašem dni nejlepší?“
Tato otázka vede děti k tomu, aby ve svém mozku hledaly pozitiva. U dětí, které nemají rády školu nebo mají tendenci zabývat se neúspěchem, pomůže odpověď na tuto otázku rozvíjet optimismus a vděčnost, což jsou ochranné faktory duševního zdraví.
Otázku formulujte na základě vlastních zkušeností, např: „Nejlepší částí mého dne byla procházka během polední přestávky. A co vy?“ Teprve poté se vaše dítě může podělit o svůj vrchol dne.
2. „Jakou chybu jste se dnes naučili?“
Tato otázka normalizuje chyby a podporuje zdravé riskování. Otevřený rozhovor o chybách snižuje stud a pomáhá dětem vnímat je jako příležitost k růstu.
Ptejte se spíše zvědavým než odsuzujícím tónem: „Stalo se dnes něco, co bys příště udělal jinak?“. To může dítě povzbudit k tomu, aby řeklo: „Zapomněl jsem si v knihovně knížku, tak si ji dneska půjčím, abych na ni nezapomněl.“ Dítě se může rozhodnout, že si ji půjčí.
3. „Na koho jsi byl dnes hrdý?“
Funguje to, protože to přesouvá pozornost dítěte na ostatní a rozvíjí empatii. Ve škole se také dozvíte více o postojích a hodnotách vašeho dítěte.
Formulujte otázku konkrétněji, např: „Viděl jsi dnes někoho, kdo se hodně snažil?“. Dítě může vyprávět o svém statečném kamarádovi nebo pochválit samo sebe: „Moje kamarádka si zapomněla svačinu, tak jsem se s ní podělila o svou.“
4. „Co by udělalo dnešní den lepším?“
Tato otázka pomáhá dětem rozpoznat pocity, jako je frustrace a zklamání, aniž by se jimi zabývaly. Přirozeně otevírá cestu k řešení problémů a plánování.
Můžete se ptát hravou formou, např: „Kdybys měl kouzelnou hůlku, kterou bys dnes mohl něco změnit, co by to bylo?“. To může u dětí vést ke kreativním nápadům.
5. „Komu jsi dnes pomohl?“
Kladením takových otázek můžete děti povzbudit k prosociálnímu chování. Pokud se budete ptát pravidelně, děti začnou vyhledávat příležitosti k pomoci a dobré skutky se stanou jejich druhou přirozeností.
Ptejte se na drobné skutky přispění: „Jak jsi dnes pomohl?“. Možná si vzpomenou na něco jednoduchého, například: „Pomáhal jsem paní učitelce roznášet sešity.“ Vždy si vzpomenou na něco jednoduchého.
6. „Co nejzajímavějšího jste se dnes naučili?“
To klade důraz na zvědavost před úspěchem. Projevování zájmu o samotný proces učení podporuje neustálé učení.
Povzbuzujte děti, aby mluvily o tom, co se naučily nad rámec svých předmětů. Mohou se podělit o zábavnou skutečnost, například: „Dozvěděl jsem se, že moje paní učitelka umí hrát na housle.“ Děti se mohou podělit o zajímavé informace. Projevte zájem a pokládejte upřesňující otázky, abyste udrželi konverzaci v chodu.
7. „Co byste chtěli vyzkoušet nového?“
Povzbuzuje děti, aby vystoupily ze své komfortní zóny, a podporuje jejich odvahu. Nemusí být v něčem dobré, aby vyzkoušely něco nového – je to pro ně zkušenost.
Pokud vaše dítě váhá, zda má vyzkoušet něco nového, povzbuďte ho k experimentování tím, že se ho zeptáte: „Je nějaká činnost, kterou bys rád vyzkoušel jen jednou?“ Zeptejte se ho, zda má zájem zkusit něco nového. Je pravděpodobnější, že ji bude chtít vyzkoušet, pokud bude vědět, že ji nebude muset dělat do konce života.
